Efikasnost primene aerodinamičkih interceptora za kontrolu ugla valjanja rakete
Slobodan Mandić Miloš Pavić Bojan Pavković Milan Ignjatović Goran Ocokoljić
Izrazito valjanje raketa lansiranih sa aviona nastaje zbog aerodinamičke nesimetrije rakete, asimetričnog otklona upravljačkih krila, atmosferskih poremećaja i velikog poremećajnog momenta valjanja u blizini aviona pri silasku rakete sa lansera. Za eliminisanje neželjenih efekata valjanja rakete neophodno je da se ugradi autopilot valjanja koji kontroliše ugao valjanja bez obzira na dejstvo poremećaja. U radu je primenjena klasična teorija automatskog upravljanja i teorija optimalnog upravljanja za projektovanje autopilota valjanja raketa sa ugaonom brzinom valjanja u unutrašnjoj i uglom valjanja u spoljašnjoj povratnoj petlji za rakete koje se upravljaju aerodinamičkim interceptorima. Primenom širinsko impulsne modulacije je pretovrena željena komanda za kontrolu autopilota valjanja u otklon aerodinamičkih interceptora. Efikasnost autopilota valjanja sa aerodinamičkim interceptorima je proverena u aerodinamičkom tunelu. Model rakete za ispitivanje u aerodinamičkom tunelu je postavljen na slobodnorotirajući adapter koji je omogućavao rotaciju modela oko uzdužne ose. Na osnovu odgovora modela rakete za zadate komande određena je preonosna funkcija modela koji je ispitivan u aerodinamičkom tunelu. Rezultati ispitivanja su pokazali uticaj pojačanja autopilota valjanja na odgovor aerotunelskog modela. Date su i analize uticaja širinsko modulisanih otklona aerodinamičkih inteceptora na neželjene oscilacije rakete. Ključne reči: autopilot, avionska raketa, upravljanje raketom, valjanje rakete, ugao valjanja, aerodinamički interceptor, optimalno upravljanje, impulsna modulacija, aerodinamičko ispitivanje, rezultati ispitivanja.
|