Praktična istraživanja ugla termodinamičkih gubitаka pri indiciranju pritiska u cilindru dizel motora

 

Željko Bulatović

Dragan Knežević

Miodrag Milić

 

 

Vrlo važan literaturni izvor pri proučavanju radnih procesa u cilindrima motora, decenijama unazad, predstavlja članak Güntera Hohenberga “Definition und Eigenschaften des termodinamischen Verlust-winkels von Kolbenmaschinen“, objavljen 1976. godine u časopisu Automobil industrie, izdanje 4. Ovim člankom je teoretski i praktično (eksperimentalno) obrađena tema određivanja ugla termodinamičkih gubitaka na krivoj pritiska bez sagorevanja izmerenoj u cilindru motora. Posebna vrednost Hohenbergovih istraživanja je u eksperimentalnim rezultatima dobijenim osrednjavanjem izmerenih podataka na većem broju različitih motora. Pokazalo se da su ti eksperimentalni rezultati i te kako upotrebljivi za brzo, ali dosta tačno, određivanje ugla termodinamičkih gubitaka na krivoj pritiska bez sagorevanja,kod bilo kog motora. Dijagrami koje je predložio Hohenberg su od koristi i danas, bilo da se primenjuju direktno ili služe za poređenje sa rezultatima neke od savremenijih računskih metoda zasnovanih na termodinamičkoj analizi procesa u cilindru motora. Međutim, teoretski prilaz Hohenberga datom problemu kroz jednačine koje je postavio, daje dosta dobru predstavu o najuticajnijim faktorima na veličinu ugla termodinamičkih gubitaka, ali u sebi ima i dosta grešaka i grubih aproksimacija. Dobrim i lošim stranama ovog vrlo važnog literaturnog izvora kroz poređenje sa jednom od savremenih termodinamičkih metoda vezanim za problematiku određivanja ugla termodinamičkih gubitaka, posvećen je ovaj rad.

Ključne reči: motor SUS, dizel motor, cilindar motora, stepen kompresije, merenje pritiska, termodinamički gubici.

 

 

FUL TEXT

 

 

Scientific Technical Review , No.2,   2015