Program produženja veka upotrebe strukture aviona

 

Stevan Maksimović

Zoran Vasić

Radoljub Došić

 

 

Performanse aviona, njegovi sistemi kao i karakteristike samih materijala mogu biti značajno redukovane zbog uticaja korozije u kojima se avion koristi tokom eksploatacije. Karakteristike materijala, kako čelika tako i legura aluminijuma mogu biti značajno degradirane zbog uticaja korozije (temperature, vlažnosti, UV zračenja, zagađenja itd.), što ozbiljno utiče na integritet i bezbednost strukture aviona. Uticaj korozije na integritet strukture aviona je jedan od ključnih parametara za projektovanje sa aspekta dopustivih oštećenja i stoga treba da se pažljivo analizira. Korozija i oštećenja usled korozionog zamora avionske strukture su direktno zavisni od više faktora poput opterećenja, karakteristika materijala, uticaja korozivne sredine i drugih. U ovom radu su prikazane metode i praktični koraci usmerena na primenu metoda bez razaranja (NDI) u procesu produženja veka upotrebe strukture aviona koji su u eksploataciji. Proračunske i eksperimentalne NDI metode su korišćene kao deo programa za produženje veka upotrebe strukture aviona G-4 Super Galeb koji su bili u eksploataciji ratnog vazduhoplovstva preko 25 godina. Posebna pažnja u radu je usmerena na primenu NDI metoda. U ovom radu su prikazane metode i praktični koraci koji umanjuju negativan efekat korozije. Ovi koraci omogućuju da se izvrši produženje veka upotrebe strukture preko granice definisane projektnim uslovima strukture aviona.

 

Ključne reči: avion, struktura letelice, trup aviona, korozija, korozioni zamor, ispitivanje bez razaranja, ispitivanje veka trajanja, procena veka trajanja.

 

 

FUL TEXT

 

 

Scientific Technical Review , No.2,   2015