Analiza potrebne količine odsisavanja vazduha iz radnog dela aerotunela u transoničnoj oblasti brzina
Borivoj Blizanac
U zatvorenom radnom delu aerotunela sa paralelnim zidovima efektivna površina poprečnog preseka se postepeno smanjuje u pravcu strujanja vazduha zbog kontinualnog narastanja debljine graničnog sloja duž zidova radnog dela aerotunela. Kao posledica ove pojave, sonična brzina će biti uspostavljena na kraju radnog dela iako je brzina na početku radnog dela još znatno ispod M=1. Da bi se postigla sonična brzina u praznom radnom delu zatvorenih zidova, potrebno je da zidovi budu divergentni, što zavisi od hrapavosti zidova, Reynolds-ovog broja i Mach-ovog broja. Slični fenomeni su prisutni i u radnom delu sa parcijalno otvorenim zidovima, kada se ne koristi pomoćno odsisavanje vazduha u komoru radnog dela. Za dobijanje uniformne struje vazduha u random delu aerotunela sa perforiranim zidovima potrebno je vršiti pomoćno odsisavanje vazduha iz radnog dela u komoru radnog dela.
Ključne reči: aerodinamički tunel, aerodinamičko ispitivanje, transsonično strujanje.
|