Dr Mladen Pantić, dipl.in�.
SIMPOZIJUM �Motorna vozila i motori 2000�, odr�an je od 7.12.2000. do 9.12.2000. godine u Kragujevcu.
U organizaciji je Ma�inskog fakulteta Kragujevca.
Autori iz na�e zemlje (Ma�inski fakultet Beograd, Ni�, Novi Sad, Kragujevc, Čačak, Podgorica, iz vi�e naučnoistra�ivačkih ustanova, proizvodnih organizacija i njihovih instituta) i inostranstva (Rumunija, Bugarska, Grčka, Poljska, Ukrajina, Belorusija i Republika Srpska) prijavili su 112 radova za skup. Programski odbor je prihvatio 74 rada koji su i od�tampani u zborniku radova sa tog simpozijuma.
Svi prihvaćeni radovi svrstani su u tri tematske oblasti:
1. Istra�ivanje i razvoj u oblasti motornih vozila,
2.
Istra�ivanje i razvoj pogonskih agregata motornih vozila i
3. Drumski saobraćaj.
Iz ove oblasti bilo je 38 radova. Radovi su se odnosili na:
� optimizaciju strukture karoserija vozila kori�ćenjem metode konačnih elemenata,
� toplotno opterećenje kočnica vozila,
� matematičko modeliranje funkcionalnog dizajniranja vozila,
� analizu uticaja sistema oslanjanja na dinamičko opterećenje vozila,
� ugradnju dijagnostičkog sistema vozila na komandnoj tabli,
� smanjenje potro�nje i dizajniranje uređaja za merenje potro�nje goriva,
� eksperimentalna ispitivanja mogućnosti provere tehničkog stanja menjača kori�ćenjem frekventne analize vibracija,
� probleme teorijskih i eksperimentalnih ispitivanja uticaja krutog pogona sva četiri točka na kočenje vozila i stabilnost zaokreta,
� istra�ivanje uticaja geometrijskih, kinematičkih i hidrodinamičkih parametara na parametre kretanja fluida u radnom prostoru hidrodinamičkog prenosnika snage motornih vozila,
� primenu simulacionih modela u funkciji razvoja vozila i proučavanje uzajamnog uticaja sistema za kočenje i oslanjanje,
� istra�ivanje uticaja otpornosti na habanje i re�ima klizanja metalokeramičkih frikcionih sklopova na njihov radni vek,
� primenu novih materijala za karoserije putničkih automobila kao i reciklata plastičnog materijala za izradu delova automobila,
� specifičnosti komponovanja transmisije guseničnih vozila sa mehaničkim i hidrauličkim komponentama,
� parametarsko modeliranje planetarnih prenosnika i uslovi njihovog sklapanja i
� analizu uticaja slučajnih vibracija na korisnike teretnih motornih vozila.
Posebno treba istaći radove:
� THE AUTOMOBILE IN THE DAWN OF THE THIRD MILLENNIUM � Spentzas K.N., � National Technical University of Athens, Demić M. � Ma�inski fakultet Kragujevac,
� STRUCTURAL � MATRIX METHOD OF MATHE-MATICAL MODELING FOR VEHICLE FUNCTI-ONAL DESIGN � Tarasik V. � Mogilev State Technical University, Republic of Belarus,
� NEKE SPECIFIČNOSTI KOMPONOVANJA TRA-NSMISIJA GUSENIČNIH VOZILA SA MEHANI-ČKIM I HIDRAULIČKIM KOMPONENTAMA � Radetić M. � Vojnotehnički institut VJ, Beograd.
U prvom radu razmatra se pozicija automobila na početku trećeg milenijuma. Dati su statistički podaci koji omogućavaju da se predvidi povećanje voznog parka na Zemlji, kao i povećanje proizvodnje automobila. Oba aspekta su va�na za budućnost automobilske industrije. Dato je obja�njenje glavnih problema koje stvaraju automobili kod nas i razmatrane su dolazeće tehnologije koje će obezbediti re�enje tih problema.
Drugi rad se odnosi na probleme funkcionalnog dizajniranja vozila. U njemu se re�avaju problemi determinisanja i izbora njihovih parametara. Ovo je moguće na osnovu matematičkog modeliranja procesa kretanja vozila i funkcije mehanizama. Za ove potrebe razvijena je strukturalno-matrična metoda matematičkog modeliranja, zasnovana na op�tim diferencijalnim jednačinama objekata bilo koje fizičke prirode (mehaničke, hidrauličke, termičke, električne). Metoda obezbeđuje potpuno formulisanje postupaka konstrukcije modela, pa zbog toga mo�e biti automatizovana. Softverska implementacija algoritma metode i njena praktična primena ostvareni su u Republici Belorusiji i pokazuju veliku efikasnost. Kori�ćenjem ove metode standardi tehničkih performansi postaju vi�i, cena ni�a, a vreme potrebno za konstrukciju se skraćuje.
Treći rad se odnosi na probleme komponovanja transmisija brzohodnih guseničnih vozila sa mehaničkim i hidrauličkim komponentama. Izvr�ena je analiza realizovanih i mogućih kinematičkih re�enja transmisija guseničnih vozila i date su preporuke kako se uz minimalan broj hidrauličkih komponenata mogu ostvariti zadovoljavajuća re�enja s aspekta manevarskih karakteristika vozila i stepena korisnosti.
Ova oblast je obuhvatala 27 radova, koji se odnose na:
� ispitivanje prelaznih re�ima rada dizel motora sa direktnim sagorevanjem,
� metalografsko ispitivanje o�tećenja kolenastih vratila i klipnjača,
� u�tedu energije u pogonskim agregatima,
� ispitivanje uticaja sadr�aja uljnog filma na performanse automobilskih motora,
� dogorevanje ugljenmonoksida izduvnih gasova sa sekundarnim vazduhom kod motora sa turbo-punjenjem,
� modeliranje termičkog transfera keramičkog klipa kod motora sa direktnim ubrizgavanjem,
� eksperimentalna istra�ivanja smanjenja emisije izduvnih gasova u hladnim re�imima rada motora,
� primenu sistema aktivne kontrole buke kod sistema za izduvavanje motornih vozila,
� primenu alternativnih goriva za motorna vozila,
� primenu recirkulacije izduvnih gasova kod dizel motora,
� istra�ivanje uticaja modeliranja usisnog strujanja na oblik fronta plamena i njegovo prostiranje,
� analizu problema kori�ćenja akumulatora kao izvora snage za pokretanje SUS-motora i
� adaptaciju vozila FLORIDA 1.3 u skladu sa ekolo�kim standardima Evropske unije.
� Posebno treba istaći radove:
� METALLOGRAPHIC INVESTIGATIONS OF CRANKSHAFTS AND CONNECTING RODS DAMA-GES � Stupnicka H., Gardynski L., Wrona J. � Technical University of Lublin, Poland,
� THERMAL TRANSFER MODELING FOR THE CERAMISED PISTON OF A D.I. ENGINE � Nicolae V., Crivac G.,Tabacu S. � University of Pitesti, Romania,
� LUBRI � SENZOR U FUNKCIJI PRAVOVREMENE ZAMENE MOTORNOG ULJA � Klinar I. � Fakultet Tehničkih nauka, Novi Sad, Rajković M. � RES Trade, Novi Sad, Juri�ić D. � JGSP �Novi Sad�, Novi Sad.
U prvom radu predstavljeni su rezultati ispitivanja lomova kolenastih vratila i klipnjača kod različitih tipova putničkih i teretnih vozila. Domen proučavanja sadr�i metalografska i mikrostrukturalna istra�ivanja. Na osnovu makroskopskih istra�ivanja povr�ina loma zaključeno je da najče�ći razlog otkaza motora ne le�i u otkazu kolenastog vratila. Najče�će je otkaz prouzrokovan o�tećenjem le�ajne čaure usled neadekvatne monta�e sklopa klip-osovinica klipa, a samo u nekoliko slučajeva uzroci su čvrsto telo ili tečnosti koje ulaze u komoru za sagorevanje.
U drugom radu razmotrena je termička izolacija komore za sagorevanje klipa D-127 i to u obliku ugradnje prstena od keramičkih kompozita unutar poklopca komore. Za ovaj sklop napravljena je analiza termičkog transfera kori�ćenjem odgovarajućeg softvera.
U trećem radu analizirani su problemi u vezi sa racionalizacijom potro�nje motornih ulja koja mo�e da se ostvari pravilnim izborom maziva i njegovom pravovremenom zamenom u konkretnim uslovima eksploatacije. Jedna od mogućnosti kontinualne dijagnostike stanja motornih ulja u praksi jeste primena tzv. lubri-senzora koji meri dielektričnu konstantu ulja. Na bazi eksperi�mentalnih rezultata sprovedenih na autobusima gradskog saobraćaja, analizirane su mogućnosti ove metode i opravdanost njene primene u praksi.
Ukupano devet radova su pripadali oblasti drumskog saobraćaja. Radovi su se odnosili na:
� analizu uticaja velikog tr�nog centra na �ivotnu sredinu,
� istra�ivanje odnosa između opa�enog samokretanja i kretanja objekata koje pogor�ava upravljanje vozilom,
� re�avanje problema u vezi sa rein�enjeringom kao neophodnosti pri informatizaciji procesa rada i odr�avanja voznih parkova,
� analizu analitičkog modeliranja postupka utvrđivanja sudarnih brzina automobila i
� za�titu putnika u vozilu s aspekta primene vazdu�nih jastuka i pojaseva.
Posebno treba istaći radove:
� ANALITIČKO MODELIRANJE POSTUPKA UTVR-ĐIVANJA SUDARNIH BRZINA AUTOMOBILA METODOM RAVNOTE�E IMPULSA � Papić Z., Kostić S., Bogdanović V. � Fakultet tehničkih nauka, Novi Sad,
� NEKI ASPEKTI UPOTREBE VAZDU�NIH JASTUKA I POJASEVA � Vasić B., Curović D., Vukićević I.� Ma�inski fakultet, Beograd.
U prvom radu prikazane su osnove analitičkog modeliranja postupka utvrđivanja sudarnih brzina automobila metodom ravnote�e impulsa. Uvođenjem odgovarajućeg računarskog softvera problem određivanja sudarnih brzina automobila i provera dobijenih rezultata svedeni su na problem re�avanja sistema nelinearnih jednačina.
U drugom radu izlo�ena su nova saznanja o pasivne bezbednosti putničkih automobila, s posebnim akcentom na sve veću rasprostranjenost ugradnje vazdu�nih jastuka u sve nove modele. Obja�njena je zavisnost pravilne upotrebe pojaseva i vazdu�nih jastuka za vozače i putnike. Posebna pa�nja posvećena je pravilnom prevozu dece u automobilima opremljenim vazdu�nim jastucima. Ukazuje se i na nova istra�ivanja u cilju sinhronizovanja rada senzora zavisno od jačine udara.
U okviru rada Simpozijuma odr�ana je plenarna sednica (okrugli sto) na temu:
TREND GLOBALIZACIJE AUTOMOBILSKE INDU-STRIJE I NA�E MESTO U NJOJ
Kroz navedenu temu razmatrani su problemi vezani sa globalizacijom automobilske industrije u svetu (udru�ivanje vodećih svetskih kompanija auto industrije na polju istra�ivanja i razvoja, proizvodnje i plasmana finalnih proizvoda) kao i problemi automobilske industrije u na�oj zemlji.
Na Simpozijumu �Motorna vozila i motori 2000� prisustvovalo je manje autora nego na prethodnom skupu, premda je broj radova �tampanih u Zborniku relativno velik. I pored izostanka poznatih stručnjaka iz ove oblasti, mo�e da se konstatuje, da je na skupu prezentovan priličan broj kvalitetnih radova i da je skup u celini uspeo.
Treba napomenuti da su na
skupu uzeli uče�će i neki autori koji nisu dostavili svoje radove
za �tampanje u Zborniku radova, već im je organizator omogućio da
ih usmeno saop�te.