MONOGRAFSKA SERIJA
PODACI O NAORUŽANјU
-FAKTOGRAFSKE SVESKE-
ISSN 1820-3426 |
||
sveska 152 - godina 2011 - volmen 34 |
naslovna >> sveska 157 |
|
BESPILOTNE LETELICE
Bojan Milosavljević
S R E D S T V A
ARGENTINA AUSTRIJA FRANCUSKA ITALIJA IZRAEL NEMAČKA SAD SRBIJA ŠVAJCARSKA TURSKA
|
U V O D
Bespilotne letelice su platforme koje se koriste za izvršavanje teških i po život i zdravlje ljudi opasnih zadataka u kojima postoji potencijalna opasnost za gubitak letelice i njene posade. Koriste se za zadatke čije izvršavanje zahteva napore koji su iznad mogućnosti i izdržljivosti čoveka. Takođe, bespilotne letelice se primenjuju za različite vrste rutinskih zadataka za koje nije potrebno prisustvo čoveka u radnoj sredini. Upotreba besposadnih letelica može se pratiti unazad do vremena pre Drugog svetskog rata. Prvi pokušaji sa letelicama bez posade izvedeni su 1917. godine u vidu eksperimenata sa radio upravljanjem. Prve letelice ovog tipa korišćene su kao leteće mete u obuci posada protivavionske artiljerije. Tokom Drugog svetskog rata bilo je pokušaja da se besposadne platforme upotrebe u borbi, ali je tehnologija proizvodnje bespilotnih letelica evoluirala u pravcu proizvodnje vođenih raketa. U godinama koje su sledile dolazi do naglog tehnološkog razvoja, letelice koje su se pretežno koristile kao vežbovna sredstva adaptirane su za izvođenje izviđačkih misija. U periodu zahlađenja odnosa između Istoka i Zapada potreba za bespilotnim platformama raste, naročito posle obaranja špijunske letelice „U2“ nad teritorijom tadašnjeg SSSR-a. Prva masovna upotreba ovih sredstava desila se tokom rata u Vijetnamu, kada su besposadne letelice izvršile na hiljade špijunskih misija koje su bile rizične za avione sa posadom. Napredak tehnologija u domenu elektronike naročito razvoj mikroprocesora doveo je do nagle ekspanzije bespilotnih letelica. Implementacija savremenih opto-elektronskih sistema, navigacionih i komunikacionih sistema omogućila je praktično neograničenu primenu bespilotnih letelica.
U civilnom sektoru
bespilotne letelice se koriste za nadgledanje državnih granica, u
operacijama spasavanja kako na moru tako i na kopnu, praćenje situacija
iznad područja zahvaćenih elementarnim nepogodama, detekciju prisustva
hemijskih, bioloških i nuklearnih agenasa u vazduhu, praćenje saobraćaja,
patroliranje duž naftovoda i gasovoda, praćenje sportskih i kulturno
umetničkih događaja. Njihova Upotreba bespilotnih letelica za vojne svrhe podrazumeva misije izviđanja i osmatranja teritorije na kojoj se izvode borbena dejstva radi uočavanja pokreta trupa, korekture artiljerijske vatre, akviziciju ciljeva, ometanja radarskih instalacija, kao i za misije „search & destroy“ pokretnih i nepokretnih ciljeva. Osnovna podela bespilotnih letelica je prema nameni odnosno funkciji:
Podela sistema bespilotnih letelica prema veličini letelica (razmahu krila) i njihovim težinama:
Bespilotne letelice se mogu klasifikovati i prema njihovom doletu odnosno maksimalnoj visini leta:
Danas, se termin „bespilotna letelica (BL ili UAV-Unamanned Aerial Vehicle)“ sve više zamenjuje terminom „sistem bespilotne letelice (SBL ili UAVS-Unmanned Aerial Vehicle Systems)“ koji označava složeni sistem u kome se pored letelice(a) nalazi i upravljačka zemaljska stanica, sistem prenosa podataka, sistem poletanja i sletanja. Ovaj pregled se bazira na prikazu bespilotnih letelica kao glavnog, izvršnog organa sistema, ali uz osvrt i na ostale elemente ovih složenih sistema. Prikazane su letelice i sistemi novije produkcije koji se nalaze u serijskoj proizvodnji i operativnoj upotrebi. Izuzetak predstavlja taktička letelica kratkog doleta VRABAC domaće proizvodnje koja je u završnoj fazi ispitivanja i uskoro bi trebala da se nađe u operativnoj upotrebi. Redosled prikazivanja letelica je prema abecednom redu u odnosu na zemlju proizvođača i naziva sistema.
|