MONOGRAFSKA SERIJA
PODACI O NAORUŽANјU
-FAKTOGRAFSKE SVESKE-
ISSN 1820-3426 |
||||||
sveska 129 - godina 2001 - volmen 22 |
naslovna >> sveska 1 29 |
|||||
VOJNI TRANSPORTNI AVIONI
Aleksandar Mikić
S R E D S T V A
PC-6
TURBO-PORTER
DHC-6 TWIN
OTTER
ANTONOV AN-28
ARAVA 201
C-212 AVIOCAR
C-23 SHERPA
CN-235
ANTONOV AN-26
ANTONOV AN-32
G-222
ANTONOV
AN-72/74
TRANSALL C-160
C-130 HERCULES
ANTONOV AN-12
VC10
C-141
STARLIFTER
ILJUŠIN IL-76
C-17
GLOBEMASTER III
ANTONOV AN-22
ANTEJ
C-5 GALAXY
ANTONOV AN-124
RUSLAN
|
U V O D
U uslovima savremenog ratovanja kada se brzina reagovanja meri ne danima nego čak i satima, pravovremeno dostavljanje ratnog materijala i transportovanje ljudi od velikog su značaja. Pomorskim transportom moguće je prevesti ogromne količine tereta ali za duže vreme, tako da to često može biti i kasno, jer se prebacivanje ljudi i materijala neretko mora obaviti na velike udaljenosti, vrlo brzo i u teškim uslovima. Tako strogim zahtevima može da odgovori samo vazdušni transport, s obzirom na to da je jedino vazduhom moguće ostvariti efikasnu globalnu pokretljivost. Sredstva kojima se to postiže su savremeni vojni transportni avioni nastali zahvaljujući razvoju tehnike i tehnologije, kao i na mukotrpno sticanom iskustvu. U svoje prostrane trupove oni mogu primiti najrazličitije kabaste terete i ljudstvo. Te letelice mogu biti različitih veličina, konfiguracija i mogućnosti, ali se uslovno rečeno, mogu podeliti na strategijske, operativno-taktičke i taktičke. Strategijski avioni su velikih dimenzija, širokih trupova, velike nosivosti i doleta, odnosno radijusa dejstva. Njima se prevoze trupe i materijal na velike udaljenosti kroz bezbedan vazdušni prostor. Poleću iz dobro uređenih baza i sa dugih betonskih poletno- sletnih staza, a sleću u pozadinu zone borbenih operacija na takođe sređene aerodrome. U toku leta mogu da se snabdevaju gorivom iz tzv. “letećih cisterni”- letelica specijalno adaptiranih za nošenje goriva. Operativno-taktičkim avionima se ljudi i materijal iz pozadine prebacuju u zonu borbenih dejstava, a to može biti i iza protivničkih linija. Te letelice su osposobljene za sletanje i poletanje sa slabo pripremljenih poletno-sletnih staza ograničenih dimenzija. Taktički avioni čine poslednju kariku u lancu transporta. Materijal i ljudi se na kraćim relacijama neposredno dovoze jedinicama na bojištu na polupripremljene i nepripremljene PSS. Taktički prevoz i izbacivanje padobranaca takođe spadaju u zadatke ove grupe letelica. Sledeći pregled savremenih vojnih transportnih aviona je ograničen na manji broj najznačajnijih letelica. Uslov za izbor je da su letelice proizvođene ili se proizvode u seriji i da su još uvek aktivne u vazdušno transportnim formacijama svetskih ratnih vazduhoplovstava. Izuzetak je, zbog zanimljivosti, letelica Antonov An-70 (prva transportna letelica od početka opremljena sa eliso-ventilatorskom pogonskom grupom) koja još nije u serijskoj proizvodnji, ali joj se proriče veoma uspešna budućnost. Poredak pojavljivanja letelica u pregledu je izabran prema rastućoj maksimalnoj korisnoj ("plaćenoj") masi. Pada u oči da su zastupljeniji taktički i operativno-taktički transporteri “vojničkog” izgleda, namenjeni teškim uslovima operisanja. U manjoj meri se pojavljuju transporteri izvedeni iz komercijalnih letelica u svojim vojnim varijantama, pretežno namenjeni prevozu personala i lakše opreme. Leteće cisterne, kao i hibridi cisterna/transporter nisu obuhvaćeni ovim pregledom.
|