MONOGRAFSKA SERIJA
PODACI O NAORUŽANјU
-FAKTOGRAFSKE SVESKE-
ISSN 1820-3426 |
||||||
sveska 120 - godina 1997 - volmen 24 |
naslovna >> sveska 120 |
|||||
PROTIVMINSKA SREDSTVA
ZORAN HRNJEZ
S R E D S T V A
VELIKA
BRITANIJA
SAD
RUSIJA
BELGIJA
FRANCUSKA
ITALIJA
NEMAČKA
JAPAN
AUSTRALIJA
ŠVEDSKA
INDIJA
NORVEŠKA
FINSKA
KINA
JUGOSLAVIJA
PROTIVMINSKA
OPREMA
|
Uvod
U
ratnim mornaricama sveta protivminski brodovi i oprema za razminiranje, u dužem
vremenskom periodu su bili
van interesa istraživanja i razvoja novih pristupa i metoda borebe sa
minama. Taj podcenjeni deo pomorskih snaga ponovo je zaokupio RM sveta, kada su
mine prekinule pomorski saobraćaj u lokalnim ratovima vođenim u
poslednjih desetak godina.
Kašnjenje
u modernizaciji protivminskog naoružanja i opreme zateklo je mnoge zemlje u
kriznim situacijama, bez adekvatne protivminske odbrane i bez modernih rešenja.
Prenamena civilnih brodova (ribarskih) u popisne minolovce, kao dodatak postojećim
snagama protivminske odbrane (PMO), nije dala konačno rešenje ovog
problema.
Nosioci
protivminske borbe
Za
protivminsku borbu na moru i rekama neophodne su specifične snage i
sredstva koje će omogućiti nesmetani manevar i slobodu prolaska kako
ratnih tako i trgovačkih brodova. Savremene mine nameću potrebu
modernizacije i izgradnje adekvatnih i efikasnih snaga i sredstava za PMB.
Poslednje građene
protivminske platforme (Mine countermeasures vehicle) MCMV-ovi imaju
deplasman 350-1100 tona, troškovi opremanja sada su oštro podignuti. Tako su
brodovi Hunt klase (građeni uperiodu 1980-89.god. od plastike) RM Velike
Britanije koštali 40 puta više od Ton klase građene 1954-56.god od drveta.
Kao posledica tih povećanih troškova broj MCMV-ova kod mnogih mornarica se
značajno smanjen. RM Velike Britanije 1960.godine je u svom sastavu imala
oko 200 MCMV-ova, dok ih je danas
svega 38.
Klasični
minolovci (ML) koji su početkom 60-tih godina doživeli pravi bum u
izgradnji pri tom su bili brodovi koji su najviše izgrađivani od svih
ratnih brodova, polako ali sigurno gube bitku, jer su sve manje u stanju
odgovoriti u potpunosti na najnoviji minski izazov. Bez obzira na njihova stalna
tehnička i taktička poboljšanja, koja se odlikuju kroz poboljšanje
minolovne opreme i njihovih upravljačkih sistema, navigacijskih sredstava
visoke tačnosti, novina u brodogradnji i opremi, ipak njihova efikasnost neće
dostići traženi nivo. U standardnu opremu minolovaca spadaju : mehaničke
minolovke (koje su opremljene sa mehaničkim ili eksplozivnim rezačima)
i nekontaktne minolovke (elketromagnetske, akustičke i kombinovane).
Osnovni nedostatak minolovaca je u tome što
pri protivminskim dejstvima u određenim situacijama brod mora proći
kroz minsko polje što predstavlja veliki rizik i za brod i za posadu.
Uočivši
veliku opasnost od minskog oružja, velike RM, a u toj borbi prednjače RM
NATO pakta i Francuske, odlučile su da budu u stanju odgovoriti minskoj
pretnji na svim prostorima njegove moguće upotrebe. Iz ovih razloga su i
helikopteri uključeni u protivminsku borbu.
Prva operativna upotreba uređaja za lov mina je bio britanski
projekat MK-1, koji je završen 1961.god, a 1965.godine
ugrađen na jedan britanski ML klase Ton. Taj događaj se obeležava
kao rođendan lovaca mina. U početku lovci mina (LM) su imali na sebi i
minolovnu opremu, ali danas zbog prostora (koji zauzima minolovna oprema) i težine
broda, u većini slučajeva protivminske radnje obavljaju oslanjajući
se isključivo na protivminske sonare odnosno podvodne električne
lokatore (PEL) i protivminsku ronilicu kao najnoviju generaciju protivminskih
ronilica za jednokratnu upotrebu. Svoju upotrebnu vrednost ovi brodovi su
pokazali u protivminskim dejstvima u kanalu La Manšu, kada su uništili 150
mina zaostalih iz drugog svetskog rata bez nade da će biti ikad razminirane.
Za razliku od svojih predhodnika ML-LM koji su bili dvojne namene, LM su
kvalitetno novi tip broda, koji je konstruisan kao platforma za nove
protivminske sisteme namenjene za individualno (pojedinačno) uništavanje
mina. Sva svojstva broda projektovana su tako da se u što većoj meri omogući
iskoristivost protivminskih sistema namenjenih za otkrivanje i uništavanje na
dnu ležećih i sidrenih mina. Problemi tačnog i preciznog držanja
pozicije na moru kod LM su dosta uspešno, rešeni preko pomoćnih pogona (propulzionih
sistema: Voith-Schneider, Bow traster, aktivna kormila ACEC ruder, Schottel
Rudderpropeller i dr.).
Sa istim sistemima je rešen i problem smanjenja akustičkog polja
broda koje je veom bitno kod brodovaove vrste (mogućnost aktiviranja mine
sa akustičkim upaljačem se svodi na minimum) u toku protivminske borbe
(PMB). Da bi za vreme izvođenja protivminskih radnji ML i LM bili bezbedni
i njihovo magnetsko polje se mora svesti na minimum. Za smanjenje magnetskog
polja broda gotovo sve RM na svojim brdovima koriste uređaje za kontrolu i
smanjenje brodskog magnetizma, tako RM Velike Britanije i Italije koriste sistem
"Degausing CC2" Thorn EMI Electronics , a naša RM koristi automatske
degausing sisteme ADS-3, ADS-5 i ADS-6 koje proizvodi Elektrotehnički
institut "Nikola Tesla" Beograd i po kvalitetu spadaju u sam svetski
vrh.
Minolovci
i lovci mina kao vrsta ratnih brodova , čija je osnovna namena izvođenje
protivminskih dejstava sa svojim taktičko tehničkim karakteristikama (mogućnostima)
uslovljavaju taktičke varijante borbe protiv mina. Ovi brodovi grade se sa
izrazitim naglaskom na upotrebi amagnetskih materijala za trup i ostale elemente
na brodu.
|